Noua realitate din ultimele luni

Începând cu luna martie a acestui an, viața noastră a tuturor s-a schimbat, începând de la cele mai mici obiceiuri până la întregul mod de a gândi și a face diverse lucruri. În școală am putut observa rând pe rând, cum fiecare nouă reglementare sau propunere a avut impact asupra membrilor din comunitatea LTN, începând cu decidenții școlii, continuând cu profesorii, părinții și elevii.

Cu toate că ne aflăm în aceeași situație, indiferent de vârstă, statut sau ocupație, impactul noii normalități firește că este diferit. Multitudinea de efecte ale aceste situații exterioare aduse odată cu apariția covid-ului sunt diverse pentru că modalitatea noastră de a răspunde și de a reacționa este diferită, folosind moduri unice de a face față. Cu atât mai mult, există o diferență a intensității în ceea ce privește impactul pe care aceast an îl are asupra adulților versus copiilor și adolescenților.

De ce? Pentru că etapa de formare este diferită și nevoile de asemenea. Un adult care are însușite anumite modalități de a face față provocărilor, învățate și antrenate în experiențe anterioare, poate să traverseze aceste noi schimbări într-un mod diferit de un copil sau un adolescent care în această etapă explorează și învață despre cum funcționează această lume, fiind într-un moment de înțelegere a propriei persoane, de găsire și de definire a propriei identități. Așadar este o etapă definitorie pentru formarea individuală a copilului și a viitorului adult. Acesta este un prim motiv pentru care adaptarea copiilor depinde în mare măsură de modelul adulților din jur.

Pentru că perioada începută în urmă cu câteva luni, este prezentă și acum și continuă, situația provoacă sentimente de oboseală, frustrare, revoltă sau resemnare. Și este firesc să fie așa. Ne aflăm într-o continuă acceptare a unei realități care provoacă cel puțin disconfort.

Ce putem face pentru a ne ajuta pe noi înșine și pentru a susține totodată copiii?

Comunicarea este esențială. Exprimarea sentimentelor, explicarea datelor obiective și prezentarea posibilităților, oferă copiilor informații care îi ajută să înțeleagă ce se întâmplă, astfel încât să aibă un sentiment de siguranță și confort. Comunicarea și transparența în cadrul familiei contribuie la îmbogățirea resurselor și la creșterea acceptării. Este un proces pe care fiecare dintre noi îl parcurgem, însă acceptarea noilor măsuri, a modului de a petrece timpul, a felului în care interacționăm, limitarea unor vechi obiceiuri, este ceea ce ne oferă răgaz și liniște în aceste momente.

Un alt aspect esențial în dezvoltarea umană este contactul cu ceilalți, acesta având loc prin socializare. Școala are un aport important cu privire la acest aspect. Prin interacțiune și contact se produce învățarea. În aceste momente socializarea se întâmplă și în mediul virtual sau condiționată de noi reguli și măsuri. În cadrul școlii, reacțiile la schimbare ale elevilor diferă, fiind fie de nostalgie și dorință de a se reîntoarce la obișnuit, fie agreează mai mult noua formă de învățare. Deși reacțiile și părerile sunt diferite, este cert că ne aflăm într-un moment de restructurare a educației, fiind vizibilă și clară SCHIMBAREA.

În cadrul Liceului Teoretic Național, organizarea și unitatea comunității, a avut un impact educațional și psihologic extraordinar asupra colectivului. Adaptarea tuturor la fiecare schimbare a condus la sentimentul de siguranță, acela că putem merge înainte indiferent de dificultăți. LTN este școala pentru viață, nu numai pentru că pregătește elevii pentru viitor prin experiențe calitative de învățare, dar și pentru prezent, fiind în permanență alături de ei, asigurând continuitate și contact.

Deși este un an care diferă de ce am experimentat în trecut, ne arată și o altă fațetă a comunității LTN, cea în care împreună putem și suntem mai puternici decât știam.